Wednesday, December 26, 2012

ရွမ္းျပည္၏ နစ္နာခ်က္မ်ား အပိုင္း-၂

(Kachinland)


ဒီ ဆယ္ႏွစ္အတြင္း ပူးေပါင္းလာခဲ့တာဟာ ႏိုင္ငံေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ စီးပြားေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ အ႐ႈံးအျမတ္ဇယားကို နယ္ခ်ဲ႕လက္ေအာက္ခံ ကိုလိုနီဘဝတုံးက အေျခအေနမ်ားနဲ႔ ႏႉိင္းယွဥ္ၿပီး အၾကမ္းအားျဖင့္ ေဝဖန္စိစစ္တင္ျပသြားပါမယ္။

အဲသလို ေဝဖန္ စိစစ္ရာမွာ (၁) က်ေနာ္တို႔မွာ တန္းတူညီမွ်တဲ့ အခြင့္ အေရး ရမရ၊ (၂) လုံးဝလြတ္လပ္တဲ့ ျပည္နယ္တြင္း ကိုယ္ပိုင္ ဥပေဒ ျပဌာန္းခြင့္ရွိမရွိ ဆိုတဲ့ အဓိကမူ ၂ ရပ္ေပၚမွာ အေျခခံၿပီး ေဝဖန္စိစစ္ သြားပါမယ္။

ႏိုင္ငံေရးအပိုင္း
ပထမဆုံး လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္ဖြဲ႔စည္းပုံ မူမမွန္ပုံကို အလ်ဥ္သင့္လို႔ တင္ျပ ပါရေစ။ ဒီ မူမမွန္တဲ့ အေျခခံဥပေဒေၾကာင့္ ရွမ္းျပည္သူတို႔ ရသင့္ရထိုက္ တဲ့ ဒီမိုကေရစီ အခြင့္အေရးဟာ ဆိတ္သုဉ္းဆုံး႐ႈံးခဲ့ရပါတယ္။



အားလုံးသိၾကတဲ့အတိုင္းပဲ က်ေနာ္တို႔ ျပည္ေထာင္စု ပါလီမန္မွာ ျပည္ သူ႔လႊတ္ေတာ္၊ လူမ်ဳိးစုံလႊတ္ေတာ္ဆိုၿပီး လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွာ လူဦးေရ အခ်ဳိးအစားအလုိက္ ေရြးေကာက္ တင္ ေျမွာက္ရတဲ့အတြက္ ဗမာက လူမ်ားစု အမတ္ေနရာ ရပါတယ္။ တကယ္ လို႔ ဒီလႊတ္ေတာ္ တရပ္ထဲသာရွိရင္ အမ်ားစုျဖစ္တဲ့ ဗမာတို႔က အခ်ိန္ မေရြး မဲႏိုင္ေနတာမို႔ အျခားလူမ်ဳိးစုတို႔မွာ ကိုးကြယ္ရာမရ ျဖစ္ေနၾကပါ လိမ့္မယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ လူမ်ဳိးစုတို႔ရဲ႕ အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ေစာင့္ ေရွာက္ ဖုိ႔ လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္ကို ထားရွိရပါတယ္။ အဲဒါ အင္မတန္ သမာသမတ္က်တဲ့ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္ဟာ လူမ်ဳိးစုတို႔ရဲ႕ အခြင့္အေရးကို အဟုတ္အမွန္ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ႏိုင္ပါရဲ႕လား ဆိုတာ ဆန္းစစ္ၾကည့္ၾကပါ။ ေရွးဦးစြာ လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပုံကို စစ္ေဆးလိုက္ရင္ မူမမွန္တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဥပမာ ပုဒ္မ-၁၅၄(၂) အရ လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္မွာပါဝင္တဲ့ ရွမ္းျပည္နယ္ ဆိုင္ရာ အမတ္အားလုံးကို ရွမ္းျပည္နယ္ေစာ္ဘြားမ်ားဟာ မိမိတို႔ ေစာ္ဘြား မ်ားထဲမွ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ၾကရပါတယ္။ ေစာ္ဘြားမ်ားဟာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွာ အမတ္ျဖစ္ႏိုင္ခြင့္ မရွိပါ။

လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္မွာ ရွမ္းျပည္မွ အမတ္ ၂၅ ေနရာ ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီ အမတ္ ၂၅ ဦးကို ျပည္သူတို႔က သေဘာအေလွ်ာက္ မဲဆႏၵျဖင့္ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ခြင့္မရပဲ ေစာ္ဘြားမ်ားထဲမွ သူတို႔ႏွစ္သက္ရာ ၂၅ ဦးကို ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ၾကပါတယ္။ ဒါကို ေထာက္ျခင္းျဖင့္ (၁) လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္မွာ ရွမ္းျပည္မွ စစ္မွန္ေသာ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားကို မတင္ေျမွာက္ႏိုင္ပါ။ ျပည္သူတို႔အေနနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ အခြင့္အေရး ဆုံး႐ႈံးခဲ့တယ္။ (၂) ေစာ္ဘြားမ်ားဟာ လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္ကို တက္ခြင့္ရ ေပမယ့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကို တက္ခြင့္မရတဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္သား တစ္ဦးအေနနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ အခြင့္အေရး ဆိတ္သုဉ္းဆုံး႐ႈံးခဲ့တယ္။ အမွန္ မွာ လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားကိုလဲ ရွမ္းျပည္တျပည္လုံးမွ ေစာ္ဘြား ေရာ ျပည္သူပါ ဒီမိုကေရစီက်က် မဲဆႏၵနဲ႔ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ၿပီး ေစာ္ဘြားမ်ားကိုလဲ ေရြးေကာက္ျခင္းခံရရင္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကို တက္ေရာက္ခြင့္ ျပဳသင့္ပါတယ္။ ဒါဟာ လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ မူမမွန္ပုံ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီ ကမွတဆင့္ ျပည္နယ္ဥကၠဌ ခန္႔အပ္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တင္ျပလိုပါ တယ္။ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ (၁၆၀) အရ ျပည္နယ္ဥကၠဌကို ခန္႔ထားရာမွာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က ရွမ္းျပည္နယ္ေကာင္စီနဲ႔ ညွိႏႉိင္းတိုင္ပင္ၿပီးမွ ခန္႔ထားရ တယ္။ အေပၚယံၾကည့္လိုက္ရင္ ဒီ ပုဒ္မဟာ တစုံတရာ အျပစ္တင္ဖြယ္ မရွိသကဲ့သို႔ ထင္ျမင္ရပါတယ္။ အမွန္မွာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဟာ ျပည္နယ္ဥကၠဌ ခန္႔အပ္ရာမွာ ဆိုင္ရာျပည္နယ္ေကာင္စီနဲ႔ ညွိႏႉိင္းတုိင္ပင္ သင့္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပည္နယ္ဥကၠဌ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ႏိုင္တဲ့အာဏာ အစစ္ အမွန္ဟာ မည္သူ႔ထံတြင္ ရွိသင့္တယ္၊ ရွိရမယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ရွိသင့္တယ္။ ဒီမိုကေရစီက်က်ဆိုရင္ ျပည္နယ္ဥကၠဌကို ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ႏိုင္ တဲ့ အာဏာဟာ ဆိုင္ရာျပည္နယ္ေကာင္စီ၌သာ ရွိသင့္တယ္။ ရွိရမယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ေတြ႔အားျဖင့္ ျဖစ္ရဲ႕လား။ ျဖစ္တာလဲ ရွိပါတယ္။ မျဖစ္ တာလဲ ရွိပါတယ္။ ေကာင္းၿပီ ဘယ္အခါမွာ ျဖစ္ႏိုင္သလဲဆိုရင္ ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္ဥကၠဌ အေရြးခံရသူဟာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ (တနည္း) ဖဆပလကို ေထာက္ခံသူျဖစ္ေနရင္ ေကာင္စီက ေရြးေကာက္လိုက္တိုင္း ဝန္ႀကီး ခ်ဳပ္က ဝမ္းပန္းတသာ ေလ်ာေလ်ာ႐ႈ႐ႈ လက္ခံလိုက္တယ္။ အကယ္၍ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ (တနည္း) ဖဆပလကို ေထာက္ခံမည့္သူ မဟုတ္ဘူးဆိုရင္ ထိုသူကို ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က မေထာက္ခံ။ အကယ္၍ ခန္႔ထားၿပီးျဖစ္ေနရင္လဲ အတင္းျဖဳတ္ခ်ပါတယ္။ရွမ္းျပည္နယ္ ပထမဦးဆုံး ဥကၠဌ လင္းေခး ဦးထြန္းျမင့္ကို ရွမ္းျပည္ေကာင္စီက မဲအမ်ားစုျဖင့္ ဒီမိုကေရစီက်က် ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ထားေပမယ့္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္(ဦးႏု)က အတင္းျဖဳတ္ ခ်ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တယ္။ ေနာက္ဆုံး ဌာန ေျပာင္းလိုက္ပါတယ္။ (ဆိုင္ရာ ပုဂၢိဳလ္ႏွစ္ဦးစလုံး အသက္ထင္ရွားရွိေနေသးတဲ့အတြက္ ဒီအခ်က္ကို ဝန္ခံၾကရပါလိမ့္မယ္။)

ျပည္နယ္ဥကၠဌခန္႔ထားရာမွာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က ဘယ္ေလာက္အထိ ရက္ ရက္စက္စက္ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ေနတယ္ဆိုတာကို ခ်င္းအမ်ဳိးသားမ်ား က ပိုမိုသေဘာေပါက္ပါတယ္။ လက္ရွိ ခ်င္းေရးရာဝန္ႀကီး ဦးဇာရဲလွ်န္ကို လဲ သက္ေသထူပါရေစ။
အခု ျဖစ္ေနတာက ျပည္နယ္ဥကၠဌကို ဆိုင္ရာျပည္နယ္ေကာင္စီက မဲအမ်ားစုနဲ႔ ေရြးေကာက္ၿပီး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဆီ တင္ျပေနရတယ္။ ဝန္ႀကီး ခ်ဳပ္က သေဘာက်မွပဲ အဲဒီ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ခန္႔ထားျခင္းခံရတယ္။ တကယ္ လို႔ သေဘာမက်ရင္ အပယ္ခံရပါတယ္။ ဒီလိုနည္းနဲ႔ပဲ ျပည္နယ္ဆိုင္ရာ အမတ္အမ်ားစုရဲ႕ ဆႏၵထက္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္တဦးတည္းရဲ႕ ဆႏၵက အေရးသာေနတာ ထင္ရွားေနပါတယ္။ ဒါဟာ ဒီမိုကေရစီ အစဥ္အလာနဲ႔ ေျပာင္ေျပာင္ႀကီး ဆန္႔က်င္ေသြဖည္ေနပါတယ္။ ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဟာ ျပည္နယ္ေကာင္စီတခုလုံးကို မိမိရဲ႕အလိုက်ျဖစ္ေအာင္ အမိန္႔ၾသဇာေပးသလို ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီအခ်က္ကို ရွင္းပါရေစ။ တကယ္လို႔ ျပည္နယ္ေကာင္စီမွာ အမတ္အမ်ားစုက ဖဆပလနဲ႔ ဆန္႔က်င္ေနတဲ့ ပါတီ ကျဖစ္ေနရင္ သူတို႔ေရြးေကာက္လိုက္တဲ့ ျပည္နယ္ဥကၠဌေလာင္းလဲ အဲဒီ ပါတီကပဲ ျဖစ္လိမ့္မယ္။ အဲဒီ အခါက်ရင္ အဲဒီ ပုဂၢိဳလ္ကို ဖဆပလ ဝန္ႀကီး ခ်ဳပ္က လက္ခံလိမ့္မယ္ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဖဆပလ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ လက္ခံႏိုင္တဲ့ ျပည္နယ္ဥကၠဌေလာင္း ရေအာင္ဆိုရင္ ျပည္နယ္ေကာင္စီ အမတ္အမ်ားစုဟာ ဖဆပလ အဖြဲ႔ဝင္ (သို႔မဟုတ္) ဖဆပလကို ေထာက္ ခံ တဲ့လူေတြသာ ျဖစ္ရမယ္ဆိုတာ ရွင္းေနပါတယ္။ အဲသလိုဆိုရင္ ေကာင္ စီ မွာ ဖဆပလ မဲမ်ားမ်ားရဖို႔ ျပည္နယ္မွာ ဖဆပလ မဲဆႏၵရွင္မ်ား ေအာင္ လုပ္ဖို႔ပဲ ရွိေတာ့တယ္။ ဒီလို ကြင္းဆက္နဲ႔ စဥ္းစားယူရင္ ျပည္နယ္ ဥကၠဌကိုလဲ ဖဆပလ ေထာက္ခံတဲ့လူျဖစ္ေအာင္ လုပ္ရမယ္။ ျပည္နယ္ ေကာင္စီကိုလဲ ဖဆပလကို ေထာက္ခံေအာင္ လုပ္ရမယ္။ ျပည္နယ္တခု လုံးကိုလဲ ဖဆပလကို ေထာက္ခံေအာင္ လုပ္ရေတာ့မယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ လို႔လဲ ျပည္နယ္ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို အဓိပၸါယ္ကင္းမဲ့ေအာင္ ဖဆပလဟာ လုပ္ေနတယ္။ ဒီလို လုပ္ေနရင္းကပဲ ျပည္နယ္ထဲကို ႏိုင္ငံေရး အားျဖင့္ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ရာ ေရာက္ေနၿပီး ဒီလို ဖဆပလ တို႔ရဲ႕ ရွမ္းျပည္နယ္အတြင္း ႏိုင္ငံေရး ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္မႈဟာ လက္ေတြ႔ ခန္းမွာ ပိုၿပီး ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ကဲ လက္ေတြ႔ခန္းျဖစ္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဒီမိုကေရစီေရးနဲ႔ အမ်ဳိးသားေရးေတြကို တခုစီ ဆန္းစစ္ၾကရ ေအာင္။

စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး
ရွမ္းျပည္နယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စက္ယႏၱရားကို တမ်ဳိးတဖုံေျပာင္းလဲသြား ေအာင္ ျပည္မအစိုးရဟာ နည္းပရိယာယ္အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ လာတာကို တင္ျပပါရေစ။ သာဓကျပရင္ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္မွာ ရွမ္းျပည္နယ္သို႔ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို သြတ္သြင္းလာခဲ့ၿပီး ျပည္နယ္ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ပ်က္ ျပားေစခဲ့တယ္။ ျပည္မအစိုးရဟာ ရန္သူတ႐ုတ္ျဖဴကို အေၾကာင္းျပၿပီး ရွမ္းေျမေပၚမွာ တပ္မေတာ္သားမ်ားကို လိုသည္ထက္ ပိုမိုထားရွိခဲ့တယ္။ အစတုံးကေတာ့ ရွမ္းျပည္လူထုတရပ္လုံးဟာ ျပည္မရဲ႕ေစတနာကို ေထာပနာျပဳမိပါတယ္။ ဗမာ့တပ္မေတာ္ႀကီး ေအာင္ပြဲဆင္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ရွမ္းျပည္လူထုဟာ တတ္ႏိုင္တဲ့ဖက္ကေနၿပီး ေရွ႕တန္းစစ္မ်က္ႏွာထိ အကူအညီအမ်ဳိးမ်ဳိးေပးခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပည္မအစိုးရဟာ တဖက္က တ႐ုတ္ျဖဴကို ဘန္းျပၿပီး တဖက္က မလိုလားအပ္တဲ့ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္မႈ ကို ျပဳက်င့္ခဲ့တယ္။ ဥပမာ တ႐ုတ္ျဖဴရဲ႕ အရိပ္အေယာင္ကိုမွ် မျမင္ရတဲ့ ေညာင္ေရႊနယ္၊ ကေလာနယ္၊ ေတာင္ႀကီးနယ္၊ မိုင္းပြန္နယ္၊ လြယ္လင္၊ လဲခ်ားနဲ႔ မိုင္းကိုင္နယ္ေဒသမ်ားကို စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နယ္ေျမအျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး တပ္မေတာ္ရဲ႕ အာဏာစက္ကို သြတ္သြင္းခဲ့ၾကတယ္။

ဒါေပမဲ့ ဖဆပလ ျပည္မ ဗဟိုအစိုးရရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးက်ားကြက္ဆန္းဟာ မထိမ္ဝွက္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ တေန႔တျခားေပၚလြင္လာခဲ့တယ္။ စစ္စုံစမ္း ေထာက္လွမ္းေရး တပ္ဖြဲ႔ဝင္မ်ားဟာ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရဲ႕ အရွိန္ကို အခြင့္ ေကာင္းယူၿပီး လက္နက္အားကိုးနဲ႔ ရွမ္းျပည္လူထုအေပၚ ဖက္ဆစ္ဆန္ ဆန္ ကာယကံေျမာက္ ႀကီးႏိုင္ငယ္ညွဉ္းဆဲ ျပဳက်င့္ခဲ့ၾကတယ္။ ေစာ္ကား ခဲ့ၾကတယ္။ ရက္စက္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒီလို မတရားျပဳမူပုံကို ဘယ္သူမွ မျငင္း ကြယ္ႏိုင္ပါဘူး။

ရွမ္းျပည္နယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အမႈအခင္းေတြမွာ စစ္ဖက္က မဆီမဆိုင္ပါပဲနဲ႔ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ခဲ့တယ္။ ဖမ္းဆီးခဲ့တယ္။ ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့တယ္။ အဲသလို အာဏာရွင္ဆန္ဆန္ ျပဳက်င့္လို႔ ယခု ရွမ္းျပည္လူထုတရပ္လုံးဟာ တပ္မ ေတာ္ကို ေအာ့ႏွလုံးနာေနၾကတယ္။ ဖဆပလ ဗဟို အစိုးရဟာ မိမိရဲ႕ အမွားကို ရပ္တန္းကမရပ္ပဲ လူလည္လုပ္လာျပန္ေသးတယ္။ ၁၉၅၅ ခုႏွစ္ မွာ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာကို အ႐ႈံးနဲ႔ပဲ ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းခဲ့ၿပီး ႏိုင္ငံေရး ပရိယာယ္ က်ားကြက္ဆင္ခဲ့ပါေသးတယ္။ အျမင္အားျဖင့္ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကို ႐ုပ္သိမ္းခဲ့တယ္ ဆိုေပမယ့္ လက္ေတြ႔အားျဖင့္ ထူးျခားခ်က္မရွိပါ။ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ႐ုပ္သိမ္းခဲ့တယ္ ဆိုေပမယ့္ စစ္တပ္ကို မ႐ုပ္သိမ္းတဲ့ အတြက္ ရွမ္းျပည္လူထုဟာ သူတို႔ရဲ႕ စစ္ဖိနပ္ သံခြာေအာက္မွာ အလူး အလြန္႔ခံေနၾကရပါတယ္။ “ငါ”ဆိုတဲ့ မာန္ကိုစြဲၿပီး “ငါ”လုပ္ရင္ျဖစ္ရမယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာနဲ႔ ဖဆပလ ဗဟို အစိုးရဟာ ျပည္သူ႔တပ္မေတာ္ကို ခုတုံးလုပ္ၿပီး ရွမ္းျပည္နယ္ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ ေျပာင္ေျပာင္ႀကီး ဝင္ ေရာက္စြက္ဖက္ေနပါတယ္။
ဒါေတြကေတာ့ တႀကိမ္က မခ်ိေအာင္ခံစားလိုက္ရတဲ့ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရဲ႕ ဆိုးဝါးပုံကို အက်ဥ္းခ်ဳံးၿပီး တင္ျပျခင္းပါပဲ။

No comments:

Post a Comment

Comment မ်ားကုိ စီစစ္ျပီး တင္ေပးပါမည္။ မုိက္ရုိင္းေသာ၊ လူသားမဆန္ေသာ Commet မ်ား တင္မေပးပါ။