Thursday, March 28, 2013

တအာင္း ဘုံစာေပ ယဥ္ေက်းမႈ ႏွင့္ တအာင္း အမ်ိဳးသား ေတာ္လွန္ေရး

(ေရႊဟသၤာသတင္းဌာန)


တအာင္း (ပေလာင္) ဘုံစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ရပ္ ျဖစ္ေပၚလာေရး အတြက္ ၿပီးခဲ့သည့္ မတ္လ (၂၆) ရက္ေန႕တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံလုံး ဆိုင္ရာ(၁၀) ႀကိမ္ေျမာက္ တအာင္း စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ ညီလာခံႏွင့္ ေ႐ႊဖီလက္ဖက္ ရာသီပြဲေတာ္ကို ႐ွမ္းျပည္ ေျမာက္ပိုင္း၊ မန္တုံၿမိဳ႕နယ္ တြင္ က်င္းပ ၿပီးစီးခဲ့ေၾကာင္း ညီလာခံ ျဖစ္ေျမာက္ေရး ဥကၠဌ တာဝင္ ေက်ာ္က ေျပာသည္။

ထို ညီလာခံႏွင့္ ပြဲေတာ္တို႕သည္ မတ္လ ၂၃ ရက္ေန႕မွ ၂၆ ရက္ေန႕ အထိ က်င္းပ သြားခဲ့ၿပီး တအာင္း တိုင္းရင္းသားမ်ား တေသာင္း ေက်ာ္ တက္ေရာက္ ခဲ့သည္။ ဤညီလာခံတြင္ တအာင္း အမ်ိဳးသားမ်ား အတြက္ ဘုံ စာေပ၊ ဘာသာစကားႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား သတ္မွတ္ေရး အတြက္ ရည္ရြယ္ ျပဳလုပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။


“က်ေနာ္တို႕ တအာင္း အမ်ိဳးသားေတြ အတြက္ တစ္ခုတည္းေသာ ဘုံ စာေပ၊ ဘာသာ စကား နဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈေတြ ႐ိွဖို႕ လိုအပ္ေနတဲ့ အတြက္ ေၾကာင့္ (၄) ႏွစ္ တစ္ႀကိမ္ တအာင္း စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ ညီလာခံကို ျပဳလုပ္ေပး ေလ့႐ိွခဲ့တယ္။ ဒီႏွစ္ဆို (၁၀) ႀကိမ္ေျမာက္ ညီလာခံပင္ ျဖစ္လာခဲ့ေၾကာင္း” တာဝင္ေက်ာ္က ဆိုပါသည္။

အဆိုပါ ညီလာခံသည္ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္တြင္ တအာင္း မ်ိဳးခ်စ္ပုဂၢိဳလ္ တာေပါ့လ္ဆံ က ဦးေဆာင္ က်င္းပ လာခဲ့ၿပီး တအာင္း ဘုံ ဘာသာ စကား စာေပ အျဖစ္ စန္းလုံ (Samlong) ကို အသုံးျပဳ သြားမည္ျဖစ္ ေၾကာင္း ကို ေ႐ြးခ်ယ္ အတည္ျပဳ ေပးႏိုင္ခဲ့ သည္။

တအာင္း အမ်ိဳးသားမ်ား အသံုးျပဳေနေသာ စာေပတြင္ စန္းလုံ (Samlong) စာေပႏွင့္ ႐ူးမိုင္း (Rumai) ဟူ၍ စာေပ ႏွစ္မ်ဳိး ႏွစ္စား ရွိေပသည္။ ဤ စာေပ ၂ မ်ဳိးကို တစ္မ်ဳိးတည္း ျဖစ္ေပၚလာရန္ တအာင္း အမ်ိဳးသားမ်ားက ႀကိဳးပမ္း ေနၾကျခင္းျဖစ္ ေၾကာင္း တာဝင္ေက်ာ္က ဆိုသည္။

“ပေလာင္ လူမ်ိဳးမွ တအာင္း လူမ်ိဳး အျဖစ္သို႕ သုံးစြဲေခၚဆို သြားဖို႕ တူညီေသာ အျမင္ တစ္ခု အျဖစ္ လက္ခံခဲ့ၿပီးဘဲ။ စာေပ က်ေတာ့ တစ္ခု ျဖစ္လာဖို႕ လိုပါတယ္။ အဲတာေၾကာင့္ ဘယ္လို ပူးေပါင္း လုပ္ေဆာင္ သြားၾကမွာလဲ တအာင္း အမ်ိဳးသား ေခါင္းေဆာင္မ်ားရဲ႕ အျမင္ေတြ ဖလွယ္ႏိုင္ဖို႕ ဒီ ညီလာခံကို က်င္းပ လာခဲ့ ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း” ဆိုပါ သည္။

စန္းလုံ ( Samlong) စာေပသည္ ဘုံစာေပ အျဖစ္ ႏွစ္ေပါင္း (၄၀) ေက်ာ္ သတ္မွတ္ လာခဲ့ၿပီး ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဆက္လက္ အတည္ျပဳ သြားၾကရန္ တအာင္းျပည္ လြတ္ေျမာက္ေရး တပ္ဦး PSLF အဖြဲ႕ ဥကၠဌ တာအိုက္ဘုန္းက တိုက္တြန္း ထားပါသည္။

“တအာင္း အမ်ိဳးသား တစ္ရပ္လံုး အတြက္ ၾကည့္ၿပီး တအာင္း စာေပလဲ တစ္ခု ျဖစ္သြားေစခ်င္တယ္။ ဒါ့အျပင္ တအာင္း အမ်ိဳးသားေန႕ သတ္ မွတ္ သြား ႏိုင္ဖို႕ အေရးကို ဆက္လက္ ေဆာင္႐ြက္ သြားဖို႕ က်န္႐ိွ ေနေသး ေၾကာင္း” ဆိုပါသည္။

တအာင္း အမည္ နာမ အစႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး တအာင္း အမ်ိဳးသားမ်ား အတြက္ “မိုင္” ၊ တအာင္း အမ်ိဳးသမီးမ်ား အတြက္ “ ေလြး” တို႕ကို အသုံးျပဳ သြားမည္ ျဖစ္ၿပီး တအာင္း စစ္ဖက္ အရပ္ဖက္ အရာ႐ိွႏွင့္ အသက္ (၇၀) ေက်ာ္ တအာင္း အဘိုးအိုမ်ား တို႕သည္ “မိုင္” အစား “တာ” ဟု သံုးစြဲ ၾကရန္ ခ်မွတ္ ထားေၾကာင္း သိရသည္ဟု တာအိုက္ ဘုန္း က ေျပာသည္။

ထိုညီလာခံသည္ ေ႐ႊဖီ လက္ဖက္ ရာသီ ပြဲေတာ္ႏွင့္ တအာင္း စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ ညီလာခံ တို႕အား ပူးတြဲ က်င္းပမည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္႐ိွ တအာင္း အမ်ိဳးသားမ်ားက တက္ေရာက္ လာခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။

တအာင္း အမ်ဳိးသား တပ္မေတာ္ကလည္း ညီလာခံ ၿပီးဆုံးခ်ိန္အထိ က်င္းပ ႏိုင္ရန္ ရည္စူးျပီး စစ္ေရး လွဳပ္ရွားမွဳမ်ား မျပဳ လုပ္ရန္  ၿပီးခဲ့ သည့္ မတ္လ ၂၂ ရက္ေန႕က တအာင္း ေအာက္ေျခ တပ္ဖြဲ႕မ်ားအား အမိန္႔ ေပးထားေၾကာင္း စစ္႐ုံးခ်ဳပ္မွ ထုတ္ျပန္ ခဲ့သည္။

တအာင္း လူမ်ိဳးတို႕သည္ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ အၿပီး ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္း ေနသည့္ အခ်ိန္တြင္ တအာင္း အမ်ိဳးသား ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ေတာင္ပိုင္ ( ႐ွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္း၊ နမ့္ဆန္ၿမိဳ႕) ေစာ္ဘြားႀကီး စဝ္ခြန္ပန္စိန္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး ေပၚထြန္းေရး အတြက္ ေတာင္တန္းသားမ်ားကို ဦးစီး ေခါင္းေဆာင္ အျဖစ္ သမိုင္းဝင္ ပင္လုံ စာခ်ဳပ္ကို လက္မွတ္ ေရးထိုး ေပးခဲ့သည္။

၁၉၄၇ ခုႏွစ္တြင္ အာဇာနည္ ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း က်ဆုံးၿပီး ေနာက္ပိုင္း တိုင္းရင္းသားမ်ား စည္းလုံး ညီညြတ္မႈ သည္ လည္း ၿပိဳကြဲ သြားခဲ့ရသည္။

၁၉၆၂ ခုႏွစ္ မတ္လ ၂ ရက္ေန႕တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေနဝင္ စစ္အုပ္စုက ႏိုင္ငံေတာ္ အာဏာကို သိမ္းယူခ်ိန္မွ စတင္ျပီး တန္းတူ ညီမၽွေသာ တအာင္း အမ်ိဳးသားတို႕၏ ကိုယ္ပိုင္ ျပဌာန္းခြင့္ အခြင့္အေရးလည္း လက္လႊတ္ ဆုံး႐ႈံးခဲ့ ရသည္။

ဤသို႕ေၾကာင့္ ေတာင္ပိုင္း ေစာ္ဘြားႀကီး၏ မ်ိဳးႏြယ္ျဖစ္ေသာ စဝ္ခြန္ ေအးႏွင့္ စဝ္ခြန္လီတို႕က ဦးေဆာင္ၿပီး တအာင္း (ပေလာင္) အမ်ိဳးသား တပ္ဖြဲ႕ Palaung National Force/ PNF ကို ၁၉၆၃ ခုႏွစ္ ဇႏၷာဝါရီလ (၁၂) ရက္ေန႕တြင္ စတင္ ဖြဲ႕စည္း ခဲ့သည္။

၁၉၇၂ ခုႏွစ္တြင္ တအာင္း (ပေလာင္) အမ်ိဳးသား စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ ညီလာခံကို စတင္ က်င္းပ ႏိုင္ခဲ့ၿပီး၊ ၁၉၇၆ ခုႏွစ္တြင္ တအာင္း အမ်ိဳး သား တပ္ဖြဲ႕မွ တအာင္း ျပည္နယ္ လြတ္ေျမာက္ေရး တပ္မေတာ္ အျဖစ္ တာခြန္ေသာင္ က ေခါင္းေဆာင္ကာ ေျပာင္းလဲ ျပင္ဆင္ ဖြဲ႕စည္း ႏိုင္ခဲ့သည္။

ထိုမွ တဆင့္ မိုင္းသံလြင္၊ တာေက်ာ္လွႏွင့္ ယခုလက္႐ိွ တာအိုက္ဘုန္း တို႕က ဥကၠဌ အျဖစ္ ဆက္လက္ ဦးေဆာင္ လာခဲ့ သည္ဟု တအာင္း ဘက္က ဆိုပါသည္။

No comments:

Post a Comment

Comment မ်ားကုိ စီစစ္ျပီး တင္ေပးပါမည္။ မုိက္ရုိင္းေသာ၊ လူသားမဆန္ေသာ Commet မ်ား တင္မေပးပါ။